آموزش طریقه عیب یابی و تعمیر CPU کامپیوتر

آموزش طریقه عیب یابی و تعمیر CPU کامپیوتر

آموزش طریقه عیب یابی و تعمیر CPU کامپیوتر

یکی از مهمترین معیارها هنگام خرید کامپیوتر دقت به CPU آن میباشد.

به این دلیل که سی پی یو از قطعات اصلی و ضروری کامپیوتر میباشد و در صورت خرابی ان، کامپیوتر دیگر کارایی ندارد. در‌این مقاله قصد داریم به باز‌نگری مشکلات CPU کامپیوتر می پردازیم.

سی پی یو (CPU) چیست؟

CPU یا پردازنده مرکزی، مخفف عبارت انگلیسی (Central Processing Unit) به معنای واحد پردازش مرکزی میباشد. افرادی که با کامپیوتر فعالیت می­‌کنند و یا این که به نوعی با آن در ارتباط می باشند، به احتمال زیاد اسم سی پی یو را شنیده‌­اند. سی پی یو داده‌ های دستوری را از رم سیستم اخذ، کدگشایی و پردازش می­‌نماید و سپس تحویل می­‌دهد. پردازنده تراشه کوچکی میباشد که به صورت معمول به شکل مربعی صورت روی بورد اصلی کامپیوتر قرار داشته و با بقیه سخت افزارها برای اجرای کامپیوتر تعامل دارااست.

این قطعه از کامپیوتر هم مانند بقیه قطعات آن ممکن است با مشکلاتی مواجه شود، که از جمله ایرادات CPU کامپیوتر می­توان به مورد ها پایین اشاره نمود:

۱- مشکل بالا رفتن مصرف سی پی یو

یکی از مشکلاتی که برای بخش اعظمی از کاربران کامپیوتر به وجود می­‌آید، مشکل بالا رفتن مصرف Cpu میباشد. اصلی­‌ترین علامت­‌ی بالا رفتن مصرف سی پی یو کامپیوتر هنگ کردن مداوم آن میباشد. اگر پردازنده کامپیوترتان به طور صددرصدی به کار گیری می‌­شود، پس شما با مشکل سبب هنگ کردن کامپیوتر مواجه خواهید شد.

برای رفع این خلل راه حل­‌ های مختلفی موجود است، که در اولی گام می­‌توانید درایو سخت افزارها را بررسی نمائید. برای نظارت کردن درایو سخت افزارها می­‌توانید از نرم افزارهای مختلفی استفاده نمایید. در شرایطی‌که مشکلات CPU کامپیوتر ناشی از استفاده صددرصد از آن به تازگی رخ داده است ، می‌­توانید با بروزرسانی درایورها این اختلال را برطرف فرمائید و درایورها را به ورژن استاندارد خود بازگردانید.

طریق دیگر برای رفع استفاده صددرصدی CPU غیرفعال کردن دستگاه­‌ های داخلی میباشد. برای انجام این عمل از منوی آغاز ویندوز عبارت Device Manager را پیدا کنید و بعد با کلیک کردن روی آن، وارد پنجره Device Manager گردید و در لیستی که نمایش داده می­‌شود، با راست کلیک کردن روی درایورهایی مانند کارت شبکه و غیره را غیر فعال فرمایید.

غیرفعال کردن دستگاه­‌های خارجی هم راه دیگری برای رفع مشکلات پردازنده میباشد، که می­‌توانید از روش Device Manager، ورودی­‌هایی مانند یو اس بی را غیرفعال نمایید.

۲- کند شدن پایه­‌های CPU

یکی از دیگر از مشکلات پردازنده، کند شدن پایه‌های آن میباشد. این ایراد عبارت است از کند شدن چند از پایه­‌های با جریان بالا مانند پایه­‌ های تغذیه که در چندین جا قرار دارد، که در صورت کند شدن آن‌ها، مشکلات زیاد جدی وجود ندارد. البته در‌صورتی‌که از پایه­‌های اصلی ریز پردازنده کند شود، در این‌حالت بایستی آن ها را تعویض کرد.

۳- مشکل خطای CPU over temprature error! Press F1 to resume

از جمله مشکلات CPU کامپیوتر، نمایش دادن پیغام خطای CPU over temprature error! press F1 to resume میباشد. این گونه مشکلات که بیشتر ناشی از بایوس می باشند، ممکن است با کلیک کردن روی ادامه فعالیت، برطرف شود. با این حال برای رفع این گونه مشکلات می‌­توانید نخست بایوس برد اصلی را بروزرسانی فرمایید و بعد آن را به حالت پیش فرض تنظیم نمائید.

درصورتی که که خلل برطرف نشود، دراین‌صورت به احتمال زیاد ایراد مربوط به Cpu کامپیوتر میباشد که برای عیب‌یابی و برطرف کردن مشکل، آن را از جای خود خارج کنید و آنگاه دوباره در جای خود قرار دهید. یا این که برای اطمینان بیشتر، پردازنده را تعویض و آزمایش نمایید. ولی قابل ذکر میباشد که در برخی موارد خرابی باتری هم باعث ایجاد این اختلال می شود.

۴- اسلوموشن شدن

برای بسیاری از کاربران کامپیوتر، گاهی این اتفاق پیش می‌­آید که با بالا رفتن دمای کامپیوتر، سیستم آن‌ها به وضعیت اسلوموشن درمی‌آید. این مشکل که ناشی از اتصال ناقص CPU بوده و سبب بالا رفتن دما و در نهایت از بین رفتن Cpu خواهد شد و برای برطرف کردن آن بهتر است از یک متخصص و تعمیرکار کارآزموده کمک بگیرید.

۵- نمایش پیغام خطای Intel cpu ucode loading error

مشکلاتی که در کامیپوتر به وجود می­‌آید، با استفاده از نمایش پیغام خطا مشخص می­‌شود. از این رو، در وقتی که پیغام خطای Intel cpu ucode loading error نمایش داده می­‌شود، به‌این مفهوم میباشد که CPU کامپیوتر صحیح کار نمی­‌کند و دچار مشکل شده است. برای رفع این نقص‌ می­‌توانید بایوس را آپدیت فرمائید. با بروزرسانی بایوس، این مشکل برطرف می­‌شود.

۶- داغ شدن CPU

از سایر مشکلات CPU می­توان به مشکل داغ شدن سی پی یو، اشاره نمود. این مشکل CPU کامپیوتر در هنگامی به وجود می‌­آید که سیستم به دفعات هنگ می نماید و صفحه کلید و موس قفل می­‌شود که در این‌حالت فقط دلیل وجود مشکل، در CPU کامپیوتر میباشد که می بایست سی پی یو و یا این که فن آن مورد بررسی قرار گیرد.

لذا برای برطرف کردن این اختلال، انجام اقدامات موثر برای خدمت CPU و یا این که فن CPU ضروری است . برای این عمل در آغاز پایه­‌های فن سی پی یو را باز فرمایید و با استفاده از سشوار و یا این که جارو برقی فن سی پی یو را پاک نمایید. بعد از آن با استفاده از نوک انگشت خود مقدار خمیری سلیکون روی سطح بالایی سی پی یو بمالید تا کل فضای سی پی یو را سفید رنگ نماید، آن‌گاه فن سی پی یو را روی آن نصب کنید.

۷- ویروسی شدن سی پی یو

ویروسی شدن سیستم یکی از مشکلات رایج و اساسی در کامپیوترها میباشد. برخی از ویروس­ ها مخصوص CPU کامپیوتر نوشته می‌­شوند، که با وارد شدن این گونه ویروس‌­ها به سیستم، سبب اجرای تعداد زیادی فایل اجرای cmd.exe می‌­شوند که اجرایی شدن تعداد زیادی از این فایل­‌ها موجب افزایش میزان استفاده از سی پی یو و داغ شدن آن میشود. به همین دلیل در برخی موارد مشکلات CPU کامپیوتر به دلیل ویروس‌های سی پی یو میباشد که به کامپیوتر راه پیدا کرده­‌اند. برای رفع این نقص‌ بهترین راه استفاده از آنتی ویروس‌­ها و یا این که آنتی تروجان ­‌های به‌روز و قوی میباشد.

۸- کاهش سرعت سی پی یو

سرعت و کارآیی کامپیوتر همیشه یکی آیتم­‌های مهم در خرید کامپیوتر بوده میباشد. سرعت و عملکرد کامپیوتر ارتباط بی واسطه به سی پی یو دارد. به این دلیل که سرعت سی پی یو نشان دهنده سرعتی میباشد که کامپیوتر برای انجام دادن فرایندهای متعدد دارااست. با این حال یکی از مشکلاتی که بعضی از افراد استفاده کننده از کامپیوتر با آن درگیرند، کاهش سرعت سی پی یو میباشد.

سرعت سی پی یو کامپیوتر به جهت استفاده طولانی مدت، اجرای همزمان تعداد زیادی برنامه و یا این که ویروسی شدن، ممکن میباشد کاهش پیدا کند و سبب کاهش سرعت کامپیوتر شود. با این حال، بهتر میباشد از سرعت سی پی یو کامپیوتر خود آگاهی داشته باشد تا در صورت کاهش سرعت با تست‌های گوناگون آن را شناسایی و برطرف فرمایید. همینطور با به کارگیری از برخی نرم افزارهای مخصوص می­‌توانید سرعت سی پی یو کامپیوتر را ارتقاء دهید.

با وجود اینکه مشکلات CPU تنها محدود به موارد گفته شده در این مقاله نیست، اما با این حال، مشکلاتی که گفته شده از جمله مشکلات متداول CPU کامپیوتر میباشد، که در صورت داشتن اطلاعاتی در این مورد می­توان بسیاری از مشکلات CPU کامپیوتر را برطرف کرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 3 میانگین: 3.7]

    Leave Your Comment

    Your email address will not be published.*

    Call Now Button
    تمـاس با مــا

    09128894215